Vi ønsker å bruke informasjonskapsler for å lære mer om hvordan nettstedet blir brukt. Dette er nærmere beskrevet i våre Personvernregler.

Løp ut og fortell om idéen din, men fokuser på å lytte og lære!

Kom igang med din impact startup

Du har en idé om hvordan du skal skape samfunnseffekt, men hvordan kommer du igang? Denne artikkelen gir deg de aller første stegene.

Mange gründere planlegger lenge og vel før de går i møte med kundene sine. De sitter alene i en sofa eller på et møterom og pønsker ut alle aspekter av idéen. Hvordan skal det se ut? Hvor mye skaldet koste? Hva skal det hete. De tenker lenge. Alt for lenge. Og alt for vel.

Hva skal du gjøre isteden for å tenke lenge og vel?

Når du har fått en idé til en bedrift som kan skape samfunnseffekt er det to grupper du må bli godt kjent med tidlig. Idéen din er kanskje genial i seg selv, men hvis du skal lykkes som impactselskap er det nemlig viktig at disse to gruppene får være med på å bestemme hvordan idéen skal ta form.

De to gruppene er (A) de som skal få bedre liv når løsningen din finnes og (B) de som skal betale for jobben du gjør. Vi kaller A målgruppe og B kunde. De har helt forskjellige behov.

Målgruppa

Som impact startup har du sannsynligvis en målgruppe. Det kan være eldre med demens, kvinner fra Somalia som ikke har grunnskole eller barn som skal lære å lese og skrive. Kanskje kjenner du allerede noen i målgruppa eller kanskje er du i målgruppa sjøl. Det er likevel viktig at du blir godt kjent med målgruppa di.

Det betyr ikke at du skal møte målgruppa di for å fortelle alle aspekter ved den geniale idéen din, men tvert imot, at du skal lære mest mulig om hvordan de opplever situasjonen sin uten din løsning. Hva er vanskeligst for dem idag? Hvilke alternativer har de i en verden hvor din løsning ikke finnes? Hva er fordeler og ulemper med de valgene de kan ta? Hva annet påvirker livssituasjonen til disse menneskene?

Du må være oppriktig nysgjerrig hvis du skal lære noe nytt og gjøre konseptet ditt enda bedre!

Det er viktig at du er oppriktig nysgjerrig i denne prosessen. Læringene du gjør her skal bidra til at løsningen din blir bedre. Skal den bli bedre må det være fordi du faktisk har lært noe nytt som endrer dine tanker om hvordan løsningen skal bli.

Kundene

Den andre gruppa du må bli godt kjent med er de du tenker at skal være kundene dine. Mange gründere ser på det som åpenbart at kundene bør betale for denne løsningen, men det er ikke alltid kundene ser det likt.

Å bli kjent med kundene sine er en viktig forutsetning for at du skal lykkes. Derfor er det igjen viktig at du ikke bruker tida med kundene dine på å fortelle hvor genialt konseptet ditt er, men at du prøver å lære litt om hvordan de ser verden. Hva er det som ikke fungerer bra i dag? Hvordan kunne ting vært bedre i deres øyne? Hvem er det som tar beslutninger og hva legger de vekt på?

For at noen skal kjøpe noe må de like deg. Da må de oppleve at du faktisk lytter til deres virkelighet.

Når du skal begynne med salg av tjenesten din er denne innsikten helt kritisk å ha med seg. Hvis du har brukt all tida med kundene dine på å prøve å overbevise de er det dessverre sannsynlig at verken overbeviser noen eller lærer noe.

Så hva er første steg?

Mange tror at første steg for å starte et selskap er å registrere seg på Altinn.no. Slik er det ikke. Første steg er å snakke med de som skal oppleve endring i livet sitt, og de som skal betale for jobben du gjør.

Så. Hva venter du på? Ring og book møter. Skaff innsikt og lær nye ting som kan gjøre din kjempegode idé enda bedre! Når du har lært noe nytt vil vi at du skal fortelle oss om det.

Er du ikke helt klar for å gjøre det på egen hånd ennå?

Lær mer i Impactpoddens episode om å komme igang!

Hvis du er klar for å sette igang kan du sjekke ut denne helt konkrete oppskriften for hvordan du starter salgsarbeidet.

Vi bare gikk og banka på døra. Sykehjemmet på den andre sida av gata ville ha mer liv og røre i helgene. Vi hadde vårt første salg. - Anne Stine Hole, gründer av Generasjon M.

Få oppdateringer om workshops

Meld meg på nyhetsbrev!